19 March 2012

Et lite tips.... hexagons....sekskanter


Sekskanter eller hexagons..... :)
Jeg liker godt å sy disse og fikk en dag et godt tips fra Lappeline
om å bruke lim på papirmalene i stedenfor å tråkle rundt pappen.
Når jeg så kikket litt i sakene mine fant jeg en slik limstift som jeg kjøpte i USA i sommer.
Nå har jeg prøvd og det var myyye letter og raskere :)

 Denne duken er imidlertid sydd på den mer tungvinte måten ;)
Denne sydde jeg i 2009....
Sekskantene her er en del større enn de under her...
(Bildet er gjennbruk og lot seg ikke blir større da det ble så uskarpt)



Jeg har funnet en side på nettet hvor det er
mulig å printe ut sekskanter fra :) Prøv denne
Det er bare til å velge størrelse på sekskantene og printe ut.
Mine er ca 400% og det er ikke så veldig stort...
Prøv med et ark om gangen til du finner den størrelse du ønsker.

Deretter er det bare å skjære med skjærekniv eller klippe med saks.
Om en skjærer med kniv vil jo noen bli skjært i stykker, men det er nok raskere enn å klippe og så blir det mer nøyaktig kanskje.....
Disse tre som ligger for seg selv har jeg brukt limstiften på.
Når det er sydd rundt alle sidene er det bare å plukke bort pappen.
Enkelt og greit.

Har du ikke prøvd å sy slike før, er det bare å prøve nå ;)
Det er koselig arbeid som er lett å ta med overalt.

Fin kveld til deg fra meg :)

*tine*

6 comments:

bentetove said...

Tusen takk for tips! Jeg har jo en limstift, men har ikke brukt den på hexagons.
Veldig smart side hvor en kan lage papmalene selv da, dette må jeg prøve:)

Sommerhusliv Hele Aaret said...

Det bare en super god ide.
Jeg har en veninde, der syr meget patchwork, så det lige noget for hende.

Ha´en dejlig aften

Knus Susi

Lappeline ♥ said...

Takk for at du linker meg...snille du.....kjekt du fikk det til.
Takker også for tipset om sekskantene......jeg har kjøpt mine i pakker ferdig kuttet og kjøpte på årsmøte i flere ulike fasonger ...kommer tilbake med et innlegg om det......

Kjempe fin du og lykke til med arbeidet....fin kveld til deg

Klem

gillyflower said...

lovely red and white hexs! And I think you are glueing the papers instead of tacking before stitching together? Great idea!

Quiltefia said...

Hei!! Det er utrolig søtt med de sekskantene, men for en jobb.......men jeg vet jo at hvis det er det man har dilla på, spiller det ingen rolle hvor mye jobb det er. Jeg har også funnet limet!!Det er perfekt til papirsøm. Jeg måtte jobbe ganske fort fordi limet tørket fort. Men jeg fikk en teknikk på det også. Nå har jeg endelig tid ti å bruke maskinen og det er jeg så fornøyd med!! AnneK:-)

Brocante said...

Hei der! God ide - takk skal du ha. Når det gjelder ryen min så ser jeg an tykkelsen på tøyet - tynne dynetrekk river jeg i remser på ca 3-4 cm - er det tykkere så må de være smalere. Når de hekles i teppet skal de jo helst bli like tykke. Heklenålen var 5 mener jeg. Veldig gøy å hekle men tungt - gøy at arbeidet vokser så raskt!